вівторок, 12 лютого 2019 р.

ТРЕНІНГ "ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СЕРЕД ПЕДАГОГІВ ДНЗ"

ТРЕНІНГ
ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ
СЕРЕД ПЕДАГОГІВ ДНЗ
Мета: ознайомити педагогів із поняттям і симптомами професійного вигорання; підвищувати знання педагогів ДНЗ із питань збереження та зміцнення їхнього професійного здоров'я; оволодіння елементарними прийомами релаксації; сприяти особистісному й духовному зростанню педагогічних працівників.
Вступна частина.
1.      Вправа "Привітання”                                                                                         Мета: створити сприятливий психологічний клімат.      
      Учасники по колу називають своє ім'я і притаманні їй риси характеру.

2.      Прийняття правил. 
 Пропоную вам правила за якими ми сьогодні будимо працювати: 
 - активно брати участь 
 - думка кожного вислуховується                    
 - говори тут і тепер                      
 - тут не має глядачів, усі — учасники 
 - не критикувати.                                                                                                                                                                                 
Ви приймаєте такi правила?

3.      Вступ. Повідомлення теми тренінгу, мети тренінгу.

4.      Вправа “Чарівна скринька”         
          Мета: визначення очікувань від заняття.                                                            На аркушах паперу  напишіть ваші очікування від тренінгу. Після цього кожен учасник прочитає свій запис і прикріпить до “чарівної скриньки”.

Основна частина.

5.      Вправа «Асоцiацiї».                                                                                                     Мета: сприяти створенню доброзичливої атмосфери; розвивати в учасникiв здатнiсть розумiти i вiдчувати себе та iнших.            
     Запитання до педагогiв: так як «емоцiйне вигорання» виникає в педагогiв на роботi, то скажiть, якi асоцiацiї викликає у вас слово «робота»?

6.    Вправа «Головне – другорядне»                                                                Мета: усвідомити актуальність якісного проживання свого життя.
Інструкція. Психолог пропонує учасникам на аркуші паперу написати 10-12 справ, які для них у цей час дуже важливі (на першому місці  – найважливіша, на другому – менш важлива і т. д.). Потім запрошує всіх сісти колом, розслабитись і закрити очі. 
         Він говорить: «Спробуйте уявити себе наприкінці  життя, вам вже 70-75 років. Ви давно на пенсії, не працюєте, опікуєтесь онуками, домашнім господарством і т.д. Уявіть, що з відстані тих літ дивитесь у своє сучасне та оцінюєте, що для вас головне, що – другорядне. Наприклад, ви можете думати про те, що багато сил віддавали певній справі, яка потім не мала у вашому житті великого значення, а тільки здавалася дуже важливою.
         А тепер візьміть чистий аркуш паперу і напишіть список своїх справ за ступенем значущості для вашого життя в ролі людини, якій вже 70-75 років. Порівняйте обидва  списки. Які справи залишилися для вас важливими, а які втратили свою значущість? »
         Необхідно навчитися виокремлювати в житті головне і прагнути будувати свій час та життя так, щоб сили були використані передусім на досягнення основних цілей. 

7.      Інформаційний блок “Поняття та симптоми професійного вигорання” 
    Емоцiйне вигорання — це синдром, що розвивається на фоні хронічного стресу та призводить до виснаження  інтелектуальної, душевної, фізичної перевтоми працюючої людини. Професійне вигорання виникає внаслідок внутрішнього накопичення негативних емоцій без відповідної “розрядки” або “звільнення” від них.
       Симптоми емоційного вигорання :                                                                      - втома, виснаження,                                                                                                  -  порушення сну,                                                                                                      
     - негативне ставлення до людей,                                
     - негативне відношення до своєї роботи,                                      
     - зловживання тютюном, ліками тощо,                              
     - переїдання або відсутність апетиту,                                                                 
     - агресивні почуття (дратівливість, тривожність, напруженість, занепокоєння, схвильованість, гнів),                                                                                                  - поганий настрій і пов'язані з цим емоції: цинізм, песимізм, почуття безнадійності,                                                                                                            
    - апатія, депресія, 
    - почуття провини, 
    - прагнення до усамітнення.

      8.1.    Методи гармонізації психофізичного стану
       Умовно всі методи гармонізації психофізичного стану людини можна об'єднати в 3 групи:

1. Фізіологічний рівень регуляції психофізичного стану (вплив на фізичне тіло).
2. Емоційно-вольова регуляція психофізичного стану(вплив на емоційний стан).
3. Ціннісно-смисловий рівень регуляції психофізичного стану (вплив на думки, зміна світогляду).
        Фізіологічний рівень регуляції психофізичного стану  (вплив на фізичне тіло): 
достатньо тривалий і якісний сон (важливо провітрювати приміщення перед сном, дотримуватися режиму сна: засипати і прокидатись в один і той самий час);
збалансоване, насичене вітамінами і мінералами харчування (особливо протистресовими вважаються мінерал магній і вітамін Е, який міститься у кукурудзі, моркві, ожині, горіхах, зернах соняшника, сої (до речі, плитка темного шоколаду швидко покращить ваш настрій);
достатнє фізичне навантаження, заняття спортом, ранкова гімнастика;
танці (танцювальні рухи під ритмічну музику сприяють звільненню від негативних емоцій, так само, як і будь-яка хатня робота) ;
фітотерапія, гомеопатія (сприяє заспокоєнню чай з м'яти, настоянка з кореню валеріани; підвищує життєвий тонус настоянка елеутерококу, женьшеню, родіоли рожевої);
масаж (допоможе як класичний масаж, так і масаж біологічно активних точок на руках і ногах людини; корисно просто походити босоніж по землі, або по насипаним у коробку камінчикам);
терапія кольором (зелений та синій колір допомагають заспокоїтись, червоний та жовтий надають енергію і бадьорість);
ароматерапія (запахи апельсину, бергамоту діють на нервову систему збуджуючи, з'являється відчуття приливу сил; запахи лаванди, анісу, шавлії діють заспокійливо, допомагають зняти нервове напруження) ;
дихальні вправи (заспокійливе з подовженим видихом дихання зменшує надлишкове збудження і нервове напруження; мобілізуюче дихання з збільшеним вдихом допомагає подолати в'ялість, сонливість);

8.2. Вправа-руханка “Малюємо цифри”                                                               Мета: сприяти зняттю фізичного та емоційного напруження, поліпшення настрою в групі.                                                                                     
         Учасникам пропонують малювати у повітрі цифри різними частинами тіла:   1 - носом;                                                         
 2 - правим плечем;                                                                                
 3 - лівим плечем;                                        
 4 - правою ногою;                                                                                                           5 - лівою ногою;                                           
 6 - ліктем правої руки;                                                                          
 7 - ліктем лівої руки;  
 8 - правою ногою;                                                                               
 9 - лівою ногою;                                                 
10 - сідницями.          
   За бажанням вправу повторити.

8.3. Дихальна вправа. 
Зробіть  дуже глибокий вдих, глибше, як ніколи і затримайте дихання. Тепер повільно видихніть усе повітря з легень. Повторить 3 рази.                                                                                                                    
баня і водні процедури (контрастний душ перед сном допоможе зняти втому дня, а зранку додасть бадьорості; взагалі, вода чудово змиває будь-який негатив).

Емоційно-вольова регуляція психофізичного стану (вплив на емоційний стан):
- гумор (сміх позитивно впливає на імунну систему, у відповідь на вашу усмішку організм продукуватиме бажані гормони радості; гумор чудово «перезаряджає» негатив);
- музика (найкраще сприяє гармонізації психоемоційного стану прослуховування класичної музики, хоча у малих дозах рок теж буває корисним, він допомагає вивільнитись від негативних емоцій);                                                             - пілкування з сім’єю, друзями; 
- заняття улюбленою справою , хобі (комп’ютер, книжки, фільми, в’язання, садівництво, рибальство, туризм );
- спілкування з природою (природа завжди дає людині відчуття приливу сил, відновлення енергії);

8.4. Прошу переглянути виступ одного гумориста.

8.5. Прошу зануритись у свiт природи:
- спілкування з тваринами;
    - медитацiя, візуалізація (існують цілеспрямовані, задані на певну тему візуалізації – уявно побувати у квітучому саду, відвідати улюблений куточок природи і т.д.);
   - аутотренінги (самонавіювання)(емоційне напруження безпосередньо пов'язане з напруженням м'язів – у стані стресу організм входить у стан «бойової готовності» до активних дій; знімаючи напруження певної групи м'язів, можна впливати на негативні емоції, позбавитись від них);

8.6. Вправа «Внутрішній промінь».
Мета: зняття стомленості, отримання внутрішнього спокою.
Уявіть, що в середині вашої голови, у верхній її частині виникає світлий промінь, який поволі і послідовно рухається зверху вниз і освітлює зсередини всі деталі обличчя, шиї, плечей, рук теплим і рівним, розслаблюючим світлом. По мірі  руху променя, розгладжуються зморшки, зникає напруга в області потилиці, розгладжується складка на лобі, «охолоджуються» очі, опускаються плечі, звільняються шия і груди. Внутрішній промінь як би формує нову зовнішність людини, спокійної і задоволеної собою, своїм життям, професією.

Ціннісно-смисловий рівень регуляції психофізичного стану
(вплив на думки, зміна світогляду)
Образа, злість, невдоволення, критика себе та інших – все це найшкідливіші для нашого організму емоції.
Важливо навчитись контролювати свої думки і емоції.
Пам’ятайте, що подібне притягує подібне: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається. Як говориться у відомій приказці: «Що посієш, те й пожнеш».

9.     Вправа «Коллаж».
Перед вами журнали, ножицi та клей i спробуйте зробити коллаж на тему, як ви добре засвоїли методи зняття емоцiйного вигорання.

10.            15 способів подолати емоційне вигорання
 Я бажаю, щоб ніхто з вас не відчув на собі емоційного вигорання. А якщо це трапиться, то згадайте рекомендації з його подолання. Читаємо їх по черзі.
Як подолати емоційне вигорання
1.    З'ясувати, що саме вас тривожить. Поговоріть із близькими, проаналізуйте свій стан уголос.
2.    Не вважайте себе «бідним ягням»! Знайдіть людину, якій гірше, ніж вам.
3.    Плануйте не лише свій робочий час,  але й відпочинок. Установлюйте пріоритети.  Пам'ятайте принцип Ейзенхауера: непотрібні справи — у смітник.
4.    Не робіть з мухи слона!
5.    Керуйте своїми емоціями!
6.    Не забувайте хвалити себе!
7.    Усміхайтеся, навіть якщо не хочеться!
8.    Робіть гімнастику. Адреналін не можна накопичувати.
9.    Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях! Вийдіть у густий ліс і голосно покричіть
10.                        Улаштовуйте собі свята! Живіть красиво!
11.                        Умійте відмовляти чемно, але переконливо!
12.                        Станьте ентузіастом!
13.                        Проблеми не потрібно лише переживати, їх треба вирішувати! Геть              -самопожертву й довготерпіння!
14.                        Робіть дні «інформаційного відпочинку» від телебачення.    
15.                        Займайтеся своїм здоров'ям.

11.            Легенда «Усе у твоїх руках».
Послухайте легенду і, очевидно, ви знайдете відповіді на деякі запитання.

Легенда «Усе у твоїх руках».
 Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірювання вишуканого вбрання та розмов із під­даними про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з'явився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось старця найрозумнішою людиною у світі! Але нікому свого обурення не виявив, а запросив мудреця до себе...
І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем'я, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках: живе чи мертве?»
Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе в твоїх руках!»
Тому, шановні колеги, я певна: дамо ми можливість завітати до нас синдрому професійного вигорання чи ні — залежить більшою мірою саме від нас.

       12. Заключна частина.
Наш тренiнг закiнчився. Скажiть: «Чи справдились Ваші очі

Немає коментарів:

Дописати коментар